Skip til primært indhold

Brugerrepræsentant med på faglig konference

Når vi inviterer brugere med på en faglig konference, kan brugerne dele deres perspektiv og oplevelser direkte med sundhedsprofessionelle og beslutningstagere. Det bidrager til en dybere forståelse af brugernes behov og udfordringer og kan inspirere til forbedringer i sundhedsvæsnet. Når brugerne er med på konferencer fremmer vi en mere menneskecentreret tilgang til pleje og behandling og skaber et meningsfuldt samarbejde mellem brugere og fagprofessionelle.

Denne guide er primært henvendt til fagprofessionelle, men kan læses af alle. Guiden er udarbejdet i samarbejde med en bruger og fagprofessionelle, der netop har været sammen på konference.

Brugernes råd til dig, der har brugere med til konferencer

  • Planlæg et møde inden konferencen, så jeg har mulighed for at få besvaret eventuelle spørgsmål
  • Spørg mig, om jeg har særlige vilkår eller hensyn, som I skal være opmærksomme på under konferencen
  • Fortæl mig, hvad konferencen handler om, hvad der kunne være særligt interessant for mig, og hvordan konferencen forløber
  • Tilbyd mig hjælp til at vælge sessioner, navigere i app’s osv.
  • Afklar, om der er mulighed for kompensation og/eller dækning af udgifter til transport, hotel og forplejning, og informér mig om dette
  • Lad os udveksle telefonnumre, så vi hurtigt kan komme i kontakt før og under konferencen
  • Vær tydelig omkring jeres forventninger til mig før, under og efter konferencen. Drøft det gerne med dine kolleger inden vores møde. Det kan bl.a. være en forventning om, at der fortælles pointer fra konferencen efterfølgende til andre brugere og fagprofessionelle.
  • Udpeg én eller flere personer til at have værtsrollen, så jeg altid har nogle, jeg kan henvende mig hos. Det er vigtigt, så jeg som bruger føler mig velkommen
  • Invitér mig med til alle de sociale arrangementer, som I selv deltager i, og vær opmærksom på, at jeg måske har andre præferencer
  • Hvis I opretter en gruppechat på f.eks. Messenger, så vurdér først, om jeg skal med i gruppechatten, og spørg mig først bagefter, om jeg vil være med
  • Fortæl mig løbende, at det er helt ok at trække sig fra en session eller skifte sessioner, hvis jeg føler behov for det
  • Hold løbende kontakt med mig for at sikre, at jeg følger med og er ok med det, der foregår.
  • Lad jer inspirere af mig – spørg mig om, hvad jeg har fået ud af at deltage. Lad os eventuelt aftale et opfølgningsmøde, hvor vi kan diskutere min samlede oplevelse af konferencen, og hvor jeg kan dele mine tanker, feedback og eventuelt besvare spørgsmål eller bekymringer
  • Hvis der er planlagt en intern præsentation om indholdet på konferencen, så spørg mig, om jeg ønsker at deltage i præsentationerne, eller om jeg gerne vil have noter derfra
  • Hjælp mig med at samle pointer og lave en præsentation, som jeg kan fremlægge, hvis det er relevant.

Hvad siger brugeren om at deltage i konference?

”Det er tydeligt, at sundhedsvæsenet har stort fokus på at inddrage patienterne. Både i Danmark og i udlandet. Det var virkelig godt at opleve. Det var spændende at lytte til oplæggene fra de udenlandske patienter, og derudover var der mange andre interessante emner, som fx opsporing af Covid-19 i Kina med WHO” (Kirsten Schnor, bruger fra Forum for Brugerinvolvering).

For yderligere sparring kontakt

Tina Linaa

Chefkonsulent for Brugerinvolvering

SDCO - Brugerinvolvering


(+45) 24 25 45 55
APPFWU02V