Skip til primært indhold

Brugere og læger bygger bro med modellervoks, perler og tusch

Hvad har patienten brug for i kontakten med den praktiserende læge og kan lægehuset have forventninger til patienten? De to grupper mødes som regel på lægens kontor, men forleden havde SDCO og samarbejdspartner SydKIP sat sundhedsfaglige og brugere stævne til kreativ workshop i projektet "Brugernes stemme i almen praksis".

Læge Dorte Høj Drostrup og Finn Damkjær var med til workshop i Kolding. Foto: Jakob Haugaard Christiansen

Der var masser af debat i de fire grupper, da 12 brugere og seks sundhedsfaglige fra lægeklinikker i hele regionen var samlet til workshop. Foto: Jakob Haugaard Christiansen

Deltagerne blev udfordret på kreativiteten, da de skulle tænke i en model for at øge og forbedre samtalen og forståelsen mellem bruger og almen praksis. Foto: Jakob Haugaard Christiansen

"Hvilken læge skal jeg ind til, når jeg møder op i mit lægehus?"

Det var et af flere centrale spørgsmål, der blev sat fokus på, da Steno Diabetes Center Odense (SDCO) og SydKIP (kvalitetsenheden for praksisområdet i Region Syddanmark) forleden havde inviteret brugere og sundhedsfaglige fra almen praksis til workshop.

- I skal tænke stort. Der er intet, der er forkert i dag, lød det fra praktiserende læge Inger Uldall Juhl, da hun bød de 12 indbudte brugere og seks ansatte fra lægehuse i regionen velkommen til Innovationsfabrikken i Kolding.

Inger Uldall Juhl er del af en projektgruppe, som siden 2023 har arbejdet med projektet "Brugernes stemme i almen praksis". Formålet er at udvikle og afprøve tiltag og gode idéer, som kan være med til at øge samarbejdet og forbedre samtalen mellem patient og almen praksis. Undervejs har læger, sygeplejersker og brugere allerede været samlet et par gange.

I Kolding skulle de fremmødte tænke meget konkret og kreativt, så de blev udstyret med alt fra modellervoks til farvetuscher, perler og kartonstykker i et væld af farver.

- Vi udfordrer jer i dag, og I skal ikke tænke, det skal være flot. Det er ikke målet. Formålet er at få skabt nogle modeller og ideer, som vi kan tage med videre i processen. I skal tænke indhold og ikke form, selv om I meget gerne må lave nogle modeller med det, vi har lagt på bordene, lød det fra Gitte Stentebjerg, udviklingskonsulent på SDCO.

Min læge-ABC

Den udfordring blev i den grad taget godt imod blandt deltagerne, som i fire grupper kastede sig over de kreative værktøjer.

- For mig er det vigtigt, at jeg ved, hvem jeg skal behandles af, når jeg møder op hos min læge, lød det fra en brugerrepræsentant ved et af bordene.

Målet er til sidst at udtænke og udforme en model for et værktøj, som både brugere og lægehuse kan anvende under overskriften "Min læge-ABC".

- Og det kan være både digitalt og i fysisk form, det ved vi ikke endnu, det er derfor, I er med i dag, sagde Gitte Stentebjerg.

Imens blev pakkerne med modellervoks, poser med balloner og farverige perler åbnet og processen gik hurtigt i gang.

- Jeg vil gerne vide, hvad der skal foregå, når jeg kommer ind til årskontrol, det handler meget om transparens, lød det fra et bord.

- Kan der ikke være en plakat med navne og fotos af de ansatte, så jeg ved, hvem der gør hvad i mit lægehus, spurgte en anden deltager ved nabobordet.

- Dette projekt giver håb for at blive mere komfortabel ved at komme til lægen, mere komfortabel i det møde, det er at være hos lægen, sagde en tredje.

En blomst af lægehuset

Inspirationen kom hurtigt, så der bl.a. blev skabt en blomst med lægehuset som kernen og farverige stykker karton som patienterne ved et bord. Ved næste bord tog en fysisk model form, der illustrerede patientens udvikling fra barn til voksen.

Ved det bord sad Finn Damkjær, der er bruger og har været med fra starten af projektet.

- Jeg er altid interesseret i at påvirke, hvor jeg kan, også når det gælder sundhedssystemet. Jeg kan jo se, at bare på den minimale kontakt, jeg har haft til mit lægehus, at der er ting, der kan gøres bedre eller anderledes. Det kan være alt fra fysiske forhold til de samtaler, man har, hvis man oplever, at man ikke bliver hørt eller forstået. Så det er optimalt at sætte fokus på samtalen mellem patient og sundhedsvæsen, sagde han.

Ved hans højre side sad Dorte Høj Drostrup. Hun har arbejdet i almen praksis i 20 år - halvdelen af den tid som praktiserende læge i Ferritslev på Østfyn.

- Det er første gang, jeg er med. Jeg har stort fokus på patientinformation, også i min lægeklinik. Det handler om at gøre hinanden gode. Det er kun godt for vores sundhedsvæsen, hvis patienten kan hjælpe med til, at vi bruger vores ressourcer bedst muligt i lægehuset, og jeg kan sikre, at jeg ikke spilder patientens tid. Det er win-win for begge parter jo, sagde hun.

PLO-interesse i projektet

Før alle fire grupper præsenterede deres modeller og ikke mindst tankerne bag dem, fik de også en introduktion til en løsning, som allerede findes i form af appen "Min læge", som Praktiserende Lægers Organisation (PLO) og Indenrigs- og Sundhedsministeriet står bag. Den benytter 2,6 millioner danskere, når de skal i kontakt med deres lægehus, fortalte chefkonsulent i PLO Martin Bagger Brandt, som var med til workshoppen med sin kollega Emma Skjold Lindegaard.

- Det er super godt for os at høre brugernes input – også til vores videre arbejde med ”Min læge-app”, som vi har udviklet i vores regi, hvor vi nok ikke altid har været lige gode til at tage brugerne med ind i maskinrummet, sagde Martin Bagger Brandt, som understregede, at lægeorganisationen er meget interesseret i at følge projektet.

Nu venter det videre arbejde i projektgruppen, men allerede inden brugere og sundhedsfaglige blev sendt ud af døren i Innovationsfabrikken, blev de lovet en invitation til at deltage igen.

- For vi har fortsat brug for jeres stemmer i arbejdet, understregede en begejstret Inger Uldall Juhl på vegne af projektgruppen.

Deltagerne fik en invitation med hjem til næste møde, da projektgruppen meget gerne vil have endnu mere input. Foto: Jakob Haugaard Christiansen

Der var god stemning til workshoppen på Innovationsfabrikken. Foto: Jakob Haugaard Christiansen

Fakta

Du kan læse mere om projektet her.

APPFWU02V