SDCO rådgiver skoler med elever med diabetes
Hvordan hjælper lærere og pædagoger elever med diabetes? Hvordan skal skolen organisere sig, så alle ansatte føler sig trygge ved det ansvar, der følger med? Det er spørgsmål, som SDCO rykker ud for at svare på – senest på Vestermarkskolen på Sydfyn.
Kan en elev på fem år i indskolingen selv måle sit blodsukker, skal alle ansatte vide, hvordan en insulinpumpe fungerer, og bør der være et lager med juice og druesukker et centralt sted på skolen?
Det er nogle af de spørgsmål, som blev taget op, da Steno Diabetes Center Odense (SDCO) forleden besøgte på Vestermarkskolen på Sydfyn.
- Kan I genkende nogle af de her?
Konsulent hos SDCO Lene Winther kigger rundt på de syv kvinder og to mænd, som har taget plads ved et bord i lærerværelset på skolen i Vester Skerninge. Lene Winther er ansigtet på den indsats, som Steno Diabetes Center Odense har lanceret for at hjælpe lærere, pædagoger og administrationsansatte på skolerne i Region Syddanmark.
Lene Winther har taget diabetessensorer, pumper, plakater og postkort med, som ligger på bordet foran de ansatte, som både tæller lærere, SFO-personale og ansatte i administrationen. Skolen har i alt 35 medarbejdere og 320 elever.
- Vi har en elev, som har lige præcis den pumpe der. Hun styrer den selv, lyder det fra en kvindelig lærer, som peger på en Dexcom-insulinpumpe på bordet.
Syv besøg på en skole
Det er syvende gang i foråret, at SDCO rykker ud for at rådgive en skole i regionen, så de ansatte er bedst muligt rustet til at håndtere hverdagen med elever med diabetes. Tilbuddet blev lanceret tidligere i år som del af det landsdækkende projekt Diabetes i skolen.
På Vestermarkskolen har man lige nu to elever med diabetes, fortæller skoleleder Merete Storgaard.
- Vi har bedt SDCO komme ud til os, fordi vi har brug for hjælp og viden til, hvordan vi organiserer os bedst muligt på skolen, så alle er trygge og står godt rustet til at hjælpe og støtte de to elever, vi har med diabetes, siger hun.
De to elever og deres forældre har naturligvis tæt kontakt til deres diabetessygeplejerske, som også har besøgt skolen for at fortælle om den kroniske sygdom.
SDCO’s tilbud om rådgivning er ment som et supplement, understreger Lene Winther ved bordet.
- Diabetessygeplejerskerne er eksperter på sygdommen og behandlingen. De er de bedste til at hjælpe børnene og deres forældre. Vi er her som et supplement til den indsats, så vi sammen med jer på skolen kan sikre, at I er godt organiseret, og alle ansatte føler sig trygge ved den opgave og det ansvar, der følger med, når man har elever med diabetes. For der ér et ansvar, forklarer Lene Winther.
På skolen har man fokus på alt lige fra hverdagen i klasselokalet, idræt i Svendborghallen og de udlandsrejser, som elever med diabetes naturligvis også skal med på, fortæller skolelederen.
- Vi har en international profil og derfor også en del rejser. Vi har besluttet, at vi enten tilbyder én af forældrene til elever med diabetes at rejse med, eller også sender vi en ekstra voksen med, så lærerne kan koncentrere sig om undervisningen og eleven kan bruge sit overskud på at være sammen med kammeraterne, siger Merete Storgaard.
Ekspert i medicin?
På Vestermarkskolen har man haft besøg af en diabetessygeplejerske fra børneambulatoriet på HCA Børne- og ungehospitalet på OUH. Der er dog stadig spørgsmål til organiseringen på skolen.
- Skal vi være eksperter i medicinering også, lyder det fra en mandlig lærer, som bl.a. underviser i idræt.
- Nej, det skal I ikke. Det vigtige er, at børnene føler sig som en del af fællesskabet på lige fod med de andre elever. I skal bl.a. skal være opmærksomme på, at de er forberedte på idræt eller får lidt ekstra hjælp før et frikvarter. Hjælp dem med at måle blodsukkeret og regulere insulinpumpen, så de kan være med, når deres kammerater løber ud for at lege eller spille bold, siger Lene Winther.
Hun gennemgår, hvordan et højt eller lavt blodsukker påvirker barnet, og hvad man som voksen kan gøre for at hjælpe, hvis barnet oplever store udsving. Hun viser også på et slideshow på en skærm, hvordan diabetes påvirker kroppen og hvad den kræver af barnet. Der er stor forskel på, hvad en 5-årig elev i indskolingen kan håndtere i forhold til en 14-årig i 8. klasse.
- Det er vigtigt, at I har en kasse eller lille taske med sukkergel og juice i nærheden, hvis blodsukkeret bliver meget lavt, så eleven kan få noget sukker. I værste fald kan barnet blive dårlig eller måske besvime, forklarer Lene Winther.
Rundt om bordet nævner flere, hvordan de har oplevet store og små svingninger i blodsukkeret hos elever med diabetes.
- Måske vi skal have fokus på at udpege nøglepersoner, som har et særligt ansvar og kommer på kurser, men resten af de ansatte skal også være opdateret på viden og del af organiseringen. Derfor er det super godt, at vi kan få SDCO ud og holde oplæg som i dag, siger Merete Storgaard.
Hvis I også har lyst til at få besøg på jeres skole, kan du kontakte Lene Winther i linket herunder, hvor I også kan se en video og læse mere om tiltaget og Diabetes i Skolen.
Fakta
- SDCO tilbyder rådgivning og undervisning om diabetes til alle skoler i Region Syddanmark. Ambitionen er at hjælpe skoleledere, lærere og pædagoger, så de er bedre rustet til at hjælpe det enkelte barn og unge samt deres familier, så de får en mere tryg skoledag med diabetes.
- Det er sundhedsfaglig konsulent på SDCO, Lene Winther, der bl.a. er uddannet sygeplejerske, der står for projektet.
- I Danmark lever i alt 3200 børn og unge med type 1-diabetes. Af dem bor de 750 i Region Syddanmark.
- Tiltaget fra SDCO er del af det landsdækkende projekt Diabetes i skolen, som du kan læse mere om ved at klikke på linket herunder. SDCO har sammen med de øvrige Steno-centre i Danmark udviklet Diabetesiskolen.dk, hvor man kan blive klogere på alt det, man har brug for at vide, hvis man får en elev med type 1-diabetes.