Hvordan involverer du brugerne i dit arbejde?
Du kan inddrage brugerne i stort set alle processer, faser og projekter. Du kan involvere brugerne, når du afdækker behovet, når du udfører projektet, men også når du evaluerer og formidler resultater. Tænk gerne brugerne med hele vejen. Du kan f.eks. involvere brugere i opstarten af et udviklings- eller forskningsprojekt, du kan bede om input til et spørgeskema, eller du kan inddrage brugere som medarrangører af et event eller som deltagere ved interne eller eksterne møder
Denne guide er primært henvendt til sundhedsprofessionelle, men kan også læses af andre fagpersoner og brugere.
Guiden er fremkommet og kvalificeret gennem interviews og input fra brugere og sundhedsprofessionelle mfl.
Brugernes råd til mere og bedre brugerinvolvering og samarbejde:
- Vær i god tid
- Overvej altid, hvilken målgruppe du søger efter (overvej, alder, køn, geografi, etnicitet, uddannelse, netværk mv.). Og overvej, hvor mange brugere, du skal bruge
- Vær tydelig og konkret omkring, hvad min opgave er (hvad skal jeg bidrage med, og hvad har jeg indflydelse på, og hvad er fastlagt)
- Overvej, hvordan jeg skal deltage – fysisk fremmøde, video eller begge dele
- Find ud af, om der mulighed for aflønning og/eller dækning af transportudgifter som tak
- Husk navneskilte, så jeg ikke skal bruge krudt på at huske navne
- Sørg for, at der er noget at spise og drikke undervejs
- Husk pauser. Sørg for at alle ved, hvornår der er pause, og at der mange (jeg er ikke nødvendigvis kendt i din arbejdsgang)
- Undgå at bruge fagsprog. Tal så jeg kan forstå det, og vær gerne konkret
- Du er værten. Det er rart, når du er der til at tage imod mig på mødet. Tag godt imod mig, og skab en positiv og venlig stemning. (Undgå at du kommer susende i sidste øjeblik, det stresser)
- Vær nysgerrig, og giv dig tid til at læse mig at kende
- Vær åben og anerkend mig for det, som jeg kan bidrage med (husk vi er ligeværdige parter i samarbejdet)
- Sørg for at alle kommer til orde
- Sørg for at det bliver en god og hyggelig oplevelse, hvor jeg også får noget med hjem. Fx selvindsigt, sparring med andre eller følelsen af at have gjort en forskel
- Tjek løbende op på, at jeg er med og at jeg er ok med det, som foregår
- Spørg mig/os altid, hvordan det var at være med, og om der var noget, der kunne have været bedre
- Lad mig/os vide, hvad der kom ud af samarbejdet. Det er rart at vide, hvis mit bidrag har gjort en forskel
Hvad siger brugerne til at samarbejde?
- ”Vi er en blandet flok med vidt forskellig baggrund i Forum for Brugerinvolvering i SDCO, og det er rigtig spændende samarbejde, hvor vi er 17 brugere og 10 sundhedsprofessionelle. Der er en fin udvikling og vores arbejde med mange forskellige indsatser har betydning både nu og for fremtiden. Tingene er bare lykkedes.” (Brugerrepræsentant i SDCO's Forum for Brugerinvolvering)
- ”Utrolig dejligt at der fokus på patientinddragelse. Jeg har tidligere være uforstående for, at vi ikke blev inddraget og spurgt. Nu er vi med, fordi vi kan bidrage med, hvordan det er at leve med diabetes”. (Brugerrepræsentant i SDCO's Forum for Brugerinvolvering)
For yderligere sparring kontakt
Tina Linaa
Chefkonsulent for Brugerinvolvering
SDCO - Brugerinvolvering
(+45) 24 25 45 55 tina.linaa@rsyd.dk