Hvad er vigtigt for mig at tale om til aftalen?
Det spørgsmål møder fra i dag patienter i seks lægehuse i Region Syddanmark, når de logger ind i Min Læge-app’en forud for en konsultation. Spørgsmålet er en del af et nyt udviklingsprojekt imellem Steno Diabetes Center Odense (SDCO), Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Syddanmark (SydKIP) og de praktiserende lægers organisation PLO. Her bliver der testet digitale værktøjer, der skal styrke dialogen mellem patient og sundhedsprofessionel.
Ifølge tidligere praktiserende læge Inger Uldall Juhl er det et spørgsmål om at komme hurtigere til sagen.
- Når en patient på forhånd skriver til lægen, hvad der er vigtigst, så kan samtalen begynde et helt andet sted. Patienterne oplever, at de bliver hørt, og lægen oplever, at tiden bliver brugt bedre, fortæller hun.
Inger Uldall Juhl har 31 års erfaring som praktiserende læge og er i dag ansat som konsulent i SydKIP. Her sidder også hendes tidligere patient igennem mange år, Dorthe Zinck Iversen. De har begge et stort ønske om at øge brugerinddragelsen – også i almen praksis.
- Når jeg som patient kan forberede mig, opstår der en mere ligeværdig dialog. Det gør mødet nemmere, og det skaber en ny kultur, hvor både patienter og læger oplever, at vi er partnere, siger Dorthe Zinck Iversen.
Et utraditionelt samarbejde
Fra 8. oktober til 30. november 2025 testes den nye funktion i Min Læge i seks lægehuse i Region Syddanmark. Her har op mod 30.000 borgere – heraf cirka 2.800 mennesker, som lever med diabetes – mulighed for at prøve de nye funktioner.
For SDCO er projektet en del af en klar strategi om at styrke brugerinddragelsen i almen praksis, fortæller udviklingskonsulent Gitte Stentebjerg:
- På SDCO har vi en klar brugerinddragelsesstrategi, og som del af den vil vi gerne udvikle brugerinvolveringen i almen praksis. Det er for os et utraditionelt samarbejde med en partner som PLO, vi normalt ikke arbejder med. Netop derfor er det ekstra vigtigt.
Ambitionen rækker ud over Region Syddanmark, understeger Gitte Stentebjerg og hos SydKIP er projektmedarbejder Karina Berthu Ellegaard Skov enig. Hun er begejstret for samarbejdet.
- Samarbejdet med PLO er både unikt og vigtigt. Vores fælles ambition er at sikre den bedst mulige samtale og konsultation, siger hun.
Fælles mål: Bedre brug af tiden
Både patienter og sundhedsprofessionelle oplever tid som en knap ressource. For Inger Uldal Juhl og Dorthe Zinck Iversen handler projektet derfor om at sikre, at de få minutter i konsultationen bliver udnyttet bedst muligt.
- Vi ønsker begge, at tiden bruges godt. Der mangler læger, og der mangler tid. Derfor skal vi optimere de få minutter, vi har sammen og bruge dem på det, der virkelig batter, siger Inger.
- Tid er vigtigt, men det er lige så vigtigt at blive set og hørt. Jo mere patienten får mulighed for at forberede sig, jo bedre bliver samtalen – og jo bedre bliver effekten af konsultationen, supplerer Dorthe.
Fakta – spørgsmål til patienten før konsultationen
- Sammen med Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Syddanmark (SydKIP) og de praktiserende lægers organisation PLO’s it-afdeling udvikler SDCO Min Læge-app. Målet er at skabe bedre konsultationer og bedre dialog mellem læge og patient.
- Seks lægehuse med samlet 30.000 borgere er med i projektet fra 8. oktober til 30. november.
- I testen bliver borgere bl.a. bedt om at besvare tre spørgsmål i Min Læge-app’en inden deres konsultation:
1. Hvad er vigtigt for mig at tale om til aftalen?
2. Hvad er mine symptomer, og hvordan påvirker de min livskvalitet?
3. Hvad ønsker jeg at opnå med aftalen?
- Resultaterne skal bruges til at vurdere, hvordan ”Min Læge”-appen kan udvikles, så patienter og sundhedsprofessionelle får bedst udbytte af konsultationen.