Skip til primært indhold

Ny rapport skal hjælpe syddanske børn til et sundere liv

Hvert ottende barn i Danmark lever med overvægt allerede ved skolestart, og det er forbundet med både trivsels- og helbredsmæssige problemer. En ny rapport fra bl.a. Statens Institut for Folkesundhed og Steno Diabetes Center Odense skitserer, hvordan skoler og kommuner kan hjælpe børn til et sundere liv, og hvad der skal til for at komme godt i gang med sundsfremmende indsatser.

En ny rapport fra Statens Institut for Folkesundhed (SIF), Steno Diabetes Center Odense (SDCO), Center for Interventionsforskning og Syddansk Universitet (SDU) sætter fokus på, hvad der skal til for, at skoler og kommuner kommer godt i gang med sunde indsatser til skolebørn.

Vinterens corona-nedlukning har sat dybe spor hos børn og unge over hele Danmark. Ifølge flere undersøgelser har børn rørt sig alt for lidt og derfor taget på i vægt. I forvejen lever hvert ottende barn allerede i indskolingen med overvægt eller svær overvægt. En tilstand, der på sigt kan føre til type 2-diabetes eller andre helbredsmæssige lidelser.

En ny rapport fra Statens Institut for Folkesundhed (SIF), Steno Diabetes Center Odense (SDCO), Center for Interventionsforskning og Syddansk Universitet (SDU) sætter fokus på, hvad der skal til for, at skoler og kommuner kommer godt i gang med sunde indsatser. Ifølge nyere undersøgelser, som rapporten refererer til, har kun cirka halvdelen af alle skoleelever de minimum 45 minutters bevægelse i undervisningen på en typisk skoledag, som der står i Folkeskoleloven.

Det er derfor mere aktuelt end nogensinde at sætte fokus på sunde rammer for skolebørn, fortæller videnskabelig assistent Katrine Sidenius Duus fra SIF. Hun er en af hovedforfatterne bag rapporten.

- Overvægt er forbundet med både trivsels- og helbredsmæssige problemer, og er børnene først blevet overvægtige øger det risikoen for, at de også skal kæmpe med overvægt som voksne. Der er derfor alle gode grunde til at arbejde med indsatser, der skal fremme en sund vægtudvikling. Her er skolen en vigtig arena, fordi børnene opholder sig her mange timer hver dag. Det giver en unik mulighed for at lave pædagogiske og undervisningsmæssige tiltag til alle børn - uanset baggrund, fortæller hun.

Rapporten konkluderer blandt andet, at de bedste resultater kommer af at sætte ind med flere ting på en gang. Det kan for eksempel være undervisning om sund kost og motion, løbende involvering af både elever og forældre samt gode fysiske og strukturelle rammer omkring måltider og bevægelse.

Ud at leve på skolerne

Kasper Bennedsen Pihlkjær er udviklingskonsulent i Fredericia Kommune og en af dem, der arbejder med sundhed i samarbejde med skolerne.

- Det er et enormt vigtigt område og noget, vi bruger meget tid på. Vores opgave er blandt andet at læse de her rapporter og forsøge at oversætte dem, så de kommer ud at leve på skolerne på en let og tilgængelig måde. Vores rolle er også at finde ud af, hvordan skolen spiller sammen med foreninger og det omkringliggende liv. Er der en bager eller et supermarked tæt på skolen, så kan man for eksempel indgå i et samarbejde omkring, hvilke madvarer der ligger fremme i børnehøjde, fortæller han.

Skoleleder Morten Bonde fra Lillebæltskolen i Middelfart er en af dem, der har deltaget i undersøgelsen bag rapporten. For ham er det meget meningsfuldt at arbejde med sundhed og trivsel.

- Hvis børnene har det godt og trives fysisk og socialt, så får de også noget med fagligt. Og for at lykkes med indsatserne er det vigtigt, at de ikke bliver en ekstra belastning for lærerne, som i forvejen har meget at se til. Vi prøver at skabe nogle rammer, der gør, at det bliver en naturlig del af undervisningen. Noget man for eksempel lige kan hive ned fra hylderne og lade sig inspirere af, fortæller han.

Her har coronatiden givet nogle gode erfaringer, fortæller både Morten Bonde og Kasper Bennedsen Pihlkjær.

- Der er ingen tvivl om, at det har været en udfordring for mange, men noget af det gode er, at lærerne har været tvunget til at tænke ud af boksen og komme uden for klasseværelset. Det giver helt naturligt noget mere bevægelse at komme udenfor, fortæller Kasper Bennedsen Pihljær og bliver suppleret af Morten Bonde:
- Udfordringen bliver nu at holde fast i de gode vaner og erfaringer, vi har fået med os fra coronatiden, siger han.

På Lillebæltskolen har man organiseret en legepatrulje med de ældste elever, der skal hjælpe de yngste elever med at bevæge sig mere i frikvartererne. Der er tal- og bogstavrækker optegnet i skolegården, så matematikundervisningen helt naturligt bliver kombineret med bevægelse, mens man også er i gang med at lave flere bevægelseszoner både ude og inde.

Følsomt emne

For virkelig at kunne gøre en forskel for børnene, kræver det dog, at forældrene også er med. Og sunde vaner – og vægt - kan godt være et følsomt emne, fortæller Morten Bonde. 

- Står man med et barn, der er meget overvægtig, så er man nogle gange nødt til at træde ind over den her intimsfære til en familie, og det skal man gerne gøre uden at træde nogen over tæerne. Her trækker vi på vores gode samarbejdspartnere i form af en sundhedsplejerske eller andre sundhedsprofessionelle, der er gode til at tage den der svære snak, forklarer han.

I forbindelse med udgivelsen af rapporten har Steno Diabetes Center Odense udgivet en lille film og en podcast om sundhed og trivsel blandt skolebørn. Den kan du se her - video åbner i Youtube. 

Se filmen

 

APPFWU02V