Skip til primært indhold

Hvad er vigtigt i samtalen med brugerne?

Som sundhedsprofessionel har du i samtalen med en bruger ansvar for at afdække og inddrage brugerens oplevelser, viden, præferencer og behov. Når du har et indblik i, hvad der har betydning, kan I i fællesskab lave en dagsorden for samtalen og dermed tilpasse den bedst mulige behandling

Her er gode råd til dig som sundhedsprofessionel, når du skal sikre, at samtalen tager udgangspunkt i brugernes behov.

Klik på linket her og få gode råd til, hvordan du tager samtalen. 

Se video på Youtube

Nedenstående guide med gode råd fra brugerne er primært henvendt til sundhedsprofessionelle, men kan også læses af andre, som ønsker at sikre en god samtale eller konsultation.

Guiden er fremkommet og kvalificeret gennem interviews og input fra brugere og sundhedsprofessionelle mfl.

Alle brugere er forskellige og kommer med forskellige vilkår og tilgange til at leve med diabetes. Det er derfor vigtigt, at du er nysgerrig og lytter, er åben og respekterer brugernes valg.

Herunder får du gode råd fra brugerne om, hvordan du sikrer den gode samtale.

Brugernes råd til dig som sundhedsprofessionel

  • Du skal først og fremmest lytte. Det er meget vigtigere, end at du taler. Lyt også til det, som jeg ikke siger
  • Vis mig, at vi er ligeværdige parter i samarbejdet, og anerkend at det er mig, der lever med diabetes 24/7
  • Hjælp mig med at gøre din viden konkret og brugbar. Forstå at din viden og gode råd ikke nødvendigvis kan bruges i mit liv, hvis vi ikke taler åbent og ærligt om hvordan
  • Undgå at bruge fagsprog. Tal så jeg kan forstå det og vær gerne konkret
  • Det er rarest, hvis du ser på mig, når vi taler sammen. Det er ikke så rart, hvis du mest kigger ind i computerskærmen
  • Husk på, at jeg er et helt menneske med et liv af erfaringer, successer og nederlag. Alt sammen noget som påvirker min måde at håndtere diabetes på
  • Vær nysgerrig. Vi er alle forskellige og har forskellige behov. Prøv at forstå, hvem jeg er, og hvad jeg har brug for
  • Spørg åbent og interesseret. Og spørg igen, hvis du er er i tvivl – lad være med at antage
  • Spørg mig ikke kun, hvor ofte jeg f.eks. har lavt blodsukker, og hvordan jeg håndterer det. Spørg også, hvordan jeg har det med det
  • Tal ikke kun om mine tal. Jeg er så meget mere
  • Anerkend mig for det jeg gør godt. Husk at jeg gør mit bedste
  • Start altid med at sige, hvad du hedder

  • Begynd med at spørge, hvad jeg gerne vil tale om i dag

  • Spørg mig altid til sidst om, hvordan samtalen/ konsultationen var – om jeg fik svar på det, jeg havde brug for, og om der var noget, der kunne have været bedre
  • Mind mig om, at jeg skal gøre mig tanker om, hvad jeg gerne vil tale om til næste samtale/konsultation

Her er gode råd til dig som bruger, når du skal forberede dig på samtalen med en sundhedsprofessionel.

Klik her og se, hvordan du som patient eller pårørende bedst forbereder dig på en samtale.

Fokus på vigtigheden af den gode og ligeværdige samtale i et presset sundhedsvæsen er uddybet i "Kronik om brugerinvolvering: Her sad jeg hos lægen og følte mig som et undermenneske" som blev bragt i Sundhedsmonitor den 13. november 2023.

For yderligere sparring kontakt

Tina Linaa

Chefkonsulent for Brugerinvolvering

SDCO - Brugerinvolvering


(+45) 24 25 45 55

John Arne Sørensen

Brugerambassadør for Region Syddanmark

SDCO - Brugerinvolvering


(+45) 20 48 68 91
APPFWU01V